خوش آمدید به تالار گفتگوی والا موزیک
تالارهای گفتگوی والا موزیک یک انجمن تخصصی با محور موضوعات مربوط به موسیقی است که هدف اصلی آن ایجاد فضای تخصصی و افزایش علم و آگاهی کاربران ایرانی در زمینه موسیقی میباشد . کلیه موضوعات بصورت طبقه بندی شده ارایه شده و همه کاربران میتوانند با توجه به قوانین به بحث و تبادل نظر درباره موضوعات مطرح شده بپردازند.

دیسکوگرافی والاموزیک


کانال تلگرام والا موزیک

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    Jun 2014
    شماره عضویت
    3478
    محل سکونت
    Iran - Tehran - Narmak
    نوشته ها
    109

    Post گام (scale) و رابطه آن با آوازخوانی

    گام (scale) و رابطه آن با آوازخوانی:

    گام عبارتست از تعدادی اصوات پی در پی که با فواصل معیّن وحساب شده بدنبال هم قرار می گیرند. به عبارتی ساده تر : گام از صداهای اصلی سازنده یک قطعه موسیقی که زیر وبم هایی متفاوت دارند و بترتیب از بم به زیر یا از زیر به بم مرتب شده اند، تشکیل شده است.

    گام های اساسی موسیقی غرب از آغاز سده هفدهم تا آغاز سده بیستم گام های ماژور (Major scale) و مینور(Minor scale) بوده اند.گام ماژور(گام بزرگ) میان صداهای متوالی خود الگوی معینی از فاصله ها دارد که این فاصله میان اصوات متوالی یک گام غربی به دو نوع : پرده ( whole step) ـ نیم پرده (half step)یافت می شود.
    نیم پرده کوچکترین فاصله ایست که بطور مرسوم در موسیقی غرب بکار رفته است ( در موسیقی ایرانی ربع پرده نیز وجود دارد).در نواختن گام« دو ماژور» فقط شستی های سفید پیانو بکار گرفته میشوند که فاصله میان نت های Me و Fa – ونت های Ci وDo نیم پرده است، به همین علت در ساز پیانو میان شستی های این نت ها شستی های سیاه (نیم پرده ای) وجود ندارد. هرگام با اولین نت تشکیل دهنده خود نامگذاری می شود(بعنوان مثال گامی که با نت Do شروع شود ، گام Do نامگذاری میشود.). پس با مبنا قرار دادن هریک از دوازده صدای محدوده یک گام، میتوان گامهای ماژور مشابهی ساخت(که دوازده گام ماژور بدست می آید).

    گام مینور(گام کوچک) – مانند گام ماژور- از هفت صدای متفاوت و صدایی هشتم که تکرار صدای اول در یک اکتاو بالاتر است تشکیل می شود که با مبنا قرار دادن هریک از دوازده صدای محدوده یک گام، دوازده گام مینور بدست می آید. در گام مینور فاصله میان درجه های دوم(Re) و سوم (Me) – و درجه های پنجم(Sol) و ششم(La)نیم پرده است.

    یکی از دلایل برتری موسیقی شرق نسبت به موسیقی غرب این ست که اساس موسیقی غرب بر دو نوع از گام «ماژور و مینور» استوار است که تقریبا” با دستگاه ماهور- بیات اصفهان و دستگاه همایون موسیقی ایرانی منطبق است ولی در موسیقی شرق بغیر از این دونوع گام (ماژور= ماهور، مینور= بیات اصفهان و همایون) انواع دیگری از گامها وجود دارد که دیگر دستگاهها و آوازهای موسیقی شرق را تشکیل می دهند.

    بهترین انتقامی که می تونی از روزگار بگیری اینه که شاد باشی !


    برای ایمیل زدن به من کلیک کنید !
    برای ورود به ‏سایت من کلیک کنید !

  2. 3 کاربر از Ali maleki بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. دیسکوگرافی والاموزیک

     

  4. Top | #2


    تاریخ عضویت
    May 2016
    شماره عضویت
    5597
    نوشته ها
    10

    پیش فرض چرا فالش می خوانیم؟

    یک خواننده به دلایل مختلف ی احتمالا نتواند ملودی را آنطور که انتطار می رود بخواند نت ها را در فرکانس های غیر صحیح و گاه گوش خراش بخواند. به نقل از radiojavan فالش خوانی دلایل مختلف ی دارد. آشنایی با این دلایل به معلمان آواز خوانندگان کمک می نماید تا در صدد رفع این نقص برآیند. خواننده هر چقدر صوت زیبا یی داشته باشد، اگر ملودی را صحیح نخواند، نتیجه برای شنونده جذاب نخواهد بود. گاه فالش خوانی شاید خیلی جزئی و در حد یک هشتم پرده باشد که در این صورت نیز، مخاطب متوجه نازیبا یی در موزیک می شود در نهایت جذب آن نمی شود. همراه رادیو جوان باشید در ادامه با دلایل رایج فالش خوانی آشنا می شویم.

    اختلالات شنوایی: برخي از افراد دارای اختلالات شنوایی یا فیزیکی هستند و عدم توانایی آنها در تولید ملودی ها ناشی از این مساله است. ولی تخمین زده می شود که تنها 3 تا 5 درصد جمعیت کره زمین از دیدگاه پزشکی این مساله را داشته باشند و نتوانند ملودی ها را بشنوند یا پردازش کنند. در بین اهالی علاقمند به موسیقی این درصد شاید کمتر هم باشد، چون فردی که از موسیقی لذت می برد ابه احتمال زیاد لا آنرا درست می شنود. اکثرا این مشکلات در پی آسیب های مغزی و محیطی یا مشکلات ژنتیکی در افراد وجود دارند.

    درک نادرست ملودی: بعضی از غلط ات در خواندن ملودی ناشی از درک نادرست است. درک ملودی شاید به دلایلی چون شنیدن غلط ملودی باشد که ناشی از صداهای مزاحم محیطی یا کم دقتی در شنیدن است. این شکل از فالش خوانی علی الخصوص در خوانندگانی که بیشتر به گوش تکیه می کنند تا نت های روی کاغذ، رایج تر است.

    ضعف در به خاطر سپردن: این مساله علی الخصوص در ملودی هایی که پیچیدگی دارند روی می دهد. هر چقدر میزان پیش بینی پذیری ملودی جهت خواننده پایین تر باشد، ابه احتمال زیاد ل خطا در به خاطر سپردن ملودی بیشتر است. همين طور ذهن بایستی به یادگیری و به خاطر سپردن آن عادت نماید .

    ضعف در آزمایش در زمان کودکی و نوجوانی: خوانندگی یک مهارت الزامی برای زندگی نیست. عده ای از افراد از کودکی هیچ گاه خواندن را امتحان نکرده اند یا امتحان کردن آنرا ادامه نداده اند. به مفهوم خواندن هیچ گاه جزئی از عادات آنها در کودکی نوجوانی نبوده است. چنانچه از این دسته از افراد در سن جوانی میانسالی بخواهید که بخوانند، عمدتاً فالش می باشند . بخشی از خانم های ایرانی که به دلیل محدودیت های اجتماعی، حتی در خلوت خواندن را امتحان نمی کنند، اکثرا ً در سن بزرگسالی در تلاش جهت خواندن فالش هستند . باورهای غلطی که اطرافیان یا خود فرد در خویش تقویت می کنند احتمال دارد به این مشکلات دامن بزند. جهت مثال اگر ملکه ذهن کودکی این باشد که صوت بدی دارد، ممکن است دیگر هرگز اقدام به تلاش برای خواندن نکند.

    دوری از موسیقی : بخشی از افراد به ایزوله بودن از انواع موسیقی ، ریتم ها، هارمونی ها و صداها شاید نسبت به گستره وسیع ی ازبقیه موسیقی ها فالش باشند. چنانچه فردی که از کودکی تا بزرگسالی تنها موسیقی ملی ایرانی را گوش داده باشد و برای اولین بار در بزرگسالی برای خواندن یک ملودی کلاسیک تلاش نماید ، فالشی های بسیار زیاد در خواندن ملودی آیرو موزیک این قطعه خارج از انتظار نیست. همین موضوع بالعکـس نیز صادق است. به نظر می رسد این مورد ناشی از پردازش صدا در مغز و توان آن باشد.

    خروج از محدوده امن: منطقه امن در واقع محدوده ای از نت هاست که خواننده به راحتی آن ها را میخواند و ً حاوی گستره میانی پایین (بم) صدایی فرد می شود. چنانچه ملودی در محدوده ای بالاتر از محدوده امن شخص باشد خواننده دچار اضطراب و تنش می شود و دچار دلهره و ترس برای خواندن ملودی خارج از محدوده امن صدایی می شود. به این ترتیب فرد به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه نیم پرده یا کمی بیشتر از آن ملودی را پایین تر از فرکانس واقعی میخواند و فالش می شود.

    موارد فیزیکی: افراد گاه به دلیل موارد فیزیکی حنجره یا تنفسی ممکن است در خواندن محدود باشند. این موارد از طریق مشاوره معلم آواز تشخیص معاینه پزشک کارشناس حنجره قابل شناسایی است. گاهي از فالش خوانی ها شاید به دلیل مشکات مقطعی یا دائمی در ساختار فیزیکی دستگاه تولید صوت در بدن است.

    محدودیت در فیزیک دستگاه صوتی: محدودیت های فیزیکی (و نه موارد فیزیکی) در ساختار حنجره یا سیسـتم صوتی احتمالا واضح نباشند در وقت حرف کردن فرد قابل شنیدن نباشند. ولی در زمان خواندن این محدودیت ها خود را به گوش می رسانند. عمده این مشکلات ناشی از ضعف در تست ورزیدگی دستگاه تولید صوت در بدن است و با آزمایش آموزش قابل رفع است. مشکلات بعدی همگی ناشی از محدودیت های فیزیکی هستند .

    حرکت بین رجیسترهای صدایی: اکثرا جهت خوانندگان آماتور حرکت بین رجیسترهای صدایی مساله ساز است و منجر به فالشی در صدا می شود. این مساله علی الخصوص در حرکت از رجیستر گستره میانی صدایی به گستره زیر صدا رایج است. در این حالت اکثرا ٌ ولوم خواننده به میزان غیر قابل پیش بینی فالش می شود و میزان فالشی ممکن است بیش از یک پرده یا دو پرده باشد. این مساله عمدتا ناشی از کافی نبودن میزان کشش در چین های صوتی پدید می آید که تنها و تنها با روش تست قابل کنترل است.

    کنترل ضعیف نفس: چنانچه جریان هوای خروجی به صورت یکنواخت نباشد، در اجرای برخي نت ها احتمالا رنگ صدا فرکانس آن دست خوش تغییر شوند که هر دو برای گوش مخاطب جالب نیستند. در این حالت اکثرا ٌ فشار ناگهانی به چین های صوتی کشش در آنها پدید می آورد و باز شدن ناگهانی آنها اکثرا نتی با فرکانس بالاتر از فرکانس مورد نیاز تولید می نماید . این حالت چیزی نیست جز فالشی. این مورد نیز با آموزش و تست قابل کنترل است. جهت مثال آزمایش آپوجو فارس کیدذ تست عالی برای رفع این مساله است. جدا از این تست ، صداها تست دیگر در حوزه روش آواز برای کنترل نفس که اساس خوانندگی است وجود دارند.

    تاخت به نت زیر: تاخت یا پرش برای اجرای نت زیر، و به طور کلی پرش ها در اجرای نت ها احتمالا منجر به اجرای فالش شود. یک مساله رایج در این موارد زمانی است که خواننده نتی بالاتر از نت مورد نظر را میخواند . حالت دیگر این است که خواننده برای لحظات خیلی کوتاهی نتی غیر از نت مهم را میخواند و پس سریع خود را تصحیح می نماید . این مساله هم عمدتا ناشی از حالت فضای دهانی کنترل نفس روی می دهد که با آموزش و تست قابل رفع است.

    مشکلات دیگری همچون اجرای آرپژها، ویبراتوهای نادرست، بازنبودن دهان، پوزیسیون غلط سر، پوزیسیون غلط زبان و ... نیز وجود دارند که عوامل رایجی در ظهور فالشی در صدا می باشند .

    نتایج ارزیابی بین دو دسته از خوانندگان بهتر و بد (از حیث فالش خواندن) نشان می دهد، هر دو دسته در درک تغییرات ملودی و فرق نت ها با هم فرقی ندارند. اما خوانندگان خوب تر، در تولید صدا ها خیلی خوبتر عمل می کنند. همچنین در همین نقد معین شد خوانندگانی که فالش خوانی بسياري دارند، اکثرا ٌ ً عمدتا به میزان نیم پرده یا کمی بیشتر فالش می باشند (چه یک نت چه یک ملودی). این نشان می دهد که فرق خوانندگان بهتر و بد بیش از هر چیزی می بایست ناشی از عادات شنوایی خواندن با اهمیت زیاد تر از تمام موارد تکنیکی باشد.

    فالش خواندن، ظهور خطاهای تکنیکی موارد ی از این دست ذات حرفه خوانندگی است و برای هر خواننده پیشرفته هم در مواقعی روی می دهد. در این بین آنچه با اهمیت زیاد است، توجه به علل ظهور غلط تلاش برای کاهش آن تا میزان شاید .
    منابع گردآوری شده: farskids و iromusic

  5. این کاربر از hassanseo بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •